2. 3. 2014.

neka maske padnu.

 Maska je kultni predmet kojim se čovek maskira, odnosno sakriva lice ili njegov deo. Stare skoro koliko i čovečanstvo. Svojom magičnom privlačnošću plene pažnju posmatrača, a onima koji ih nose daju snagu i moć. Potekle su iz namere da izazovu strahopoštovanje, užas ili smeh. Kroz istoriju maske su bile korištene na puno načina. Kao rekvizit u kultnim obredima, ceremonijama, radi zaštite od nesreća, uroka i zlih duhova. Njima se moglo zavesti, zavarati, sakriti i otvoreno se ismijavati, rugati. Imale su snažnu ulogu u pozorištu i pantomimi. Vešto napravljene i s merom dekorisane maske su uvek bile voljene, skupljane i pokazivane čisto radi svoje lepote. 

 Maske u Veneciji igrale su glavnu ulogu u svakodnevnom životu, stoga su donesena stroga pravila o njihovom nošenju. Prvi zapisi o karnevalu u Veneciji datiraju iz 1268. godine. Na početku javno nošenje maski izvan razdoblja karnevala bilo je zabranjeno, osim isključivog prava plemstva koje ih je moglo nositi na privatnim zabavama. Nešto kasnije, zakoni su se promenili. Osim u vreme i posta, maske su se mogle nositi javno tokom cele godine. To je u prvi plan izbacilo dvije najpoznatije maske, Bautu i Volto koje su postale svakodnevni deo odeće plemstva. Bauta je imala crni ogrtač ili kapuljaču, najčešće od svile. Osim lica i ustiju pokrivala je celu glavu, uključujući i bradu. Ispod pelerine mogla se nazirati bogata odeća nosioca. Na glavi su nosili crni tradicionalni trouglasti šešir, prekrasno ukrašen, a njegova uloga osim dekorativne, bila je da pridržava masku Volto i Bautu na mestu. Volto je prekrivala lice, ali osoba koja ju je nosila mogla je slobodno jesti i piti bez skidanja. Ako je žena nosila Bautu mogle su se nazirati grudi i jarko crveno obojane bradavice. Moralnost, a kamoli skromnost 1500. god. u Veneciji nije postojala. Bili su moderni duboki dekoltei koji su puno otkrivali, a bili su poznati u cijeloj Evropi. Njihova namena bila je proširenje sloboda. Pod maskama ljudi su mogli da izađu iz svojih svakodnevnih života. Ljudi su se pod maskom ponasali ekstravagantno, nemoralno. Mogli su da se kockaju, eksperimentišu u poslu i ljubavi, podsmejavaju se moćnicima.
 Venecijanske maske nosile su se svuda. Kalupi su rađeni prema obliku lica osobe koja ju je nosila. Postojala su tako rivalstva među korisnicima i proizvođačima, ko će nositi, a ko izraditi kvalitetniju masku. Hedonističko, nemoralno i ekstravagantno ponašanje u Venecijskoj Republici trajalo je sve do zabrane Napoleona (1797. g.) koji je zabranio nošenja maski javno i privatno. Nakon zabrana maske su polako bledile iz svesti žitelja Venecije. Skoro dva veka kasnije, 1980. god. počelo je ponovno rođenje u želji da se tradicija izrade maski obnovi. 

 Ako po stranu ostavimo venecijanske maske koje su nošene u vreme karnevala, kako bi se prikrili indentiteti ljudi kao i klasnog svojatanja, kada su se svi prepuštali gozbama, orgijama, zabranjenim ljubavima, plesu i gde su korišćenje različite vrste maski, a opet svaka za sebe imala je posebno značenje. Ostaju nam samo one koje nisu nastajale pod uticajem karnevala, već mnogo opasnije boljke, nego što je mamurluk jutra posle, početak posta, povratak mužu itd. To su bile maske koje su koristili nadrilekari u nesrećno vreme kada je Evropom harala kuga. Takvi lekari, kako bi se zaštitili od već zaraženih pacijenata nosili su posebne maske Medico Della Peste (doktor koji leči kugu), pošto se verovalo da se kuga prenosi i disajnim putem. U većini slučajeva lekari su pod masku stavljali i jake aromatične materije, koje su zbog velike smrtnosti zaraženih kugom, štitile lekare od smradova. Ono što je još zanimljivije, jeste dužina nosa na maskama, koje su i dan danas ostale zaštitni znak baš ovog tipa maske.

 Fasciniranost fantastičnim, grotesknim likovima rastegnutim između tragedije i komedije, bili su velika inspiracija kubistima. Sve se to može preslikati i na druge grane umetnosti. Uvek je postojala i postojaće strast za preobražajem, promenom identiteta, slobodom koju pruža taj “mračan” predmet želja - maska.

Нема коментара: